BIBUS MENOS NOWOŚCI - Dział Techniczny

Projekt technologii hartowania prętów żebrowanych, w ruchu na samotoku

Przedstawiamy Państwu jedną z naszych tegorocznych realizacji, która jest dziełem współpracy dwóch działów: Technicznego oraz Mechatroniki i Automatyki.

Zaprojektowaliśmy dla naszego klienta technologię hartowania prętów żebrowanych w ruchu na samotoku z dużą prędkością, co znacznie przyśpiesza proces produkcji. Dzięki temu rozwiązaniu proces hartowania nie trwa godziny, a minuty.

Klient

Zakład walcowniczy należący do ścisłej krajowej czołówki producentów wyrobów stalowych długich, walcowanych na gorąco.

W ofercie posiadają m. in.: kątowniki równoramienne, kątowniki nierównoramienne, pręty płaskie, pręty kwadratowe, pręty okrągłe gładkie, pręty do zbrojenia betonu – zarówno żebrowane, jak i gładkie.

Zakres prac

  • Projekt technologiczny rozwiązania instalacji hartowania prętów
  • Kompleksowy projekt układu mechanicznego oraz systemu zasilania, sterowania i komunikacji
  • Wykonanie aplikacji wizualizacji wraz z dostawą licencji
  • Budowa zaprojektowanych systemów i transport na miejsce budowy
  • Instalacja systemu u Klienta, wraz z uruchomieniem, regulacją i szkoleniem pracowników
  • Dostarczenie dokumentacji techniczno-ruchowej oraz deklaracji

Specyfikacja techniczna

Właściwość Wartość  
Medium woda technologiczna  
Przepływ 70 ÷ 360 m3/h  
Ciśnienie maksymalne 16 bar  
Chłodzenie prętów linia I fi 8 ÷ fi 12 mm  
Chłodzenie prętów linia II fi 14 ÷ fi 20 mm  
Prędkość liniowa pręta ca 11 m/s  
Temperatura pręta na wlocie do wanny ca 1260 stopni C  
Temperatura otoczenia pracy -10 ÷ 50 stopni C  
Skok położenia wanna - samotok 1077 mm  
Czas przesuwu 15 min  
Selektywność filtracji 100 μm  
Średnica rurociągu zasilającego DN200  
Średnica rurociągów odpadowych 2 x DN200  
Napięcie zasilania 400 V AC  
Moc znamionowa odbiorów ok. 185 kW  
Napięcie sterowania 24 V DC  
Układ sieci TN-C-S  

Opis instalacji

Zaprojektowane przez nas urządzenie do hartowania prętów żebrowanych składa się z podzespołów, które tworzą system. Wykaz podstawowych urządzeń mechanicznych systemu hartowania jest następujący:

Wanna połączona jest z mobilnym odcinkiem samotoku i cały system (wanny i samotoku) jest przesuwny – można go przemieszczać tak, aby wpinać go w dwie linie (jedną albo drugą nitkę transportową), pompownia jest stała. 

System przesuwny umożliwił zredukowanie przerwy technologicznej w produkcji z około 6 godzin do 20 minut (dzięki zautomatyzowaniu).

Pompownia

W skład układu pompowego wchodzą 3 pompy wirowe napędzane silnikami asynchronicznymi o mocy 55kW każdy.
Silnik każdej z pomp zasilany jest poprzez bezpośrednią przetwornicę częstotliwości, co umożliwia płynne sterowanie wydatkiem każdej z pomp. Każda z 3 pomp wyposażona jest w sterowaną elektrycznie zasuwę po stronie ssącej oraz po stronie tłocznej.

Wymiary zabudowy pompowni: 5600 x 3300 x 2920 mm

Główne elementy wyposażenia pompowni:

  • Agregaty pompowe NT 65-250/265 U3D W10
  • Filtr automatyczny samoczyszczący R5-8 DN200 do filtracji wody
  • Przepustnice z napędem pneumatycznym oraz ręcznym
  • Przepływomierz elektromagnetyczny 
  • Zawór regulacyjny
  • Zawór  redukcyjny sprężynowy
  • Panel sterujący

Wanna hartownicza z samotokiem

Cały system przeznaczony jest do hartowania prętów żebrowanych. W zależności od potrzeb produkcyjnych, w prosty sposób można ustawić odpowiedni tryb pracy. Hartownie prętów żebrowanych odpowiedniej średnicy obywa się za pomocą wanny hartowniczej. Możliwy jest również transport pozostałych elementów stalowych za pomocą odcinka samotoku. Wanna hartownicza ma za zadanie „hartować w locie” pręty żebrowane określonych średnic. 

Wanna posiada dwie linie hartowania:

  • Linia I do chłodzenia drutów od Ø8 mm do Ø12 mm
  • Linia II do chłodzenia drutów od Ø14 mm do Ø20 mm

Mobilny samotok

Samotok – przenośnik wałkowy (o wałkach napędzanych silnikami synchronicznymi) służący do wzdłużnego transportu wyrobów walcowanych. W naszym systemie odpowiedzialny jest on za transport elementów stalowych w przypadku niekorzystania z wanny hartowniczej.

Wymiary: 8410 x 584 x 696 mm
Masa całkowita: 3250 kg

System przesuwny

Przesuw samotoku oraz wanny hartowniczej odbywa się poprzez zastosowanie dwóch śrub napędowych, napędzanych dwoma motoreduktorami. Dla zapewnienia równego przesuwu zastosowane zostały specjalne silniki elektryczne przystosowane do pracy synchronicznej. Napęd silników realizowany jest poprzez falownik. Wybór pozycji położenia (samotok, wanna linia I, wanna linia II) odbywa się z panelu operatorskiego zamontowanego w pompowni.

  • 2 układy napędowe silnik asynchroniczny + motoreduktor + śruba
  • Sprzężenie enkoderowe napędów w układzie master slave
  • Przetwornice częstotliwości Mitsubishi serii FRA700
  • Panel operatorski GOT 200

Układ sterowania i wizualizacji

  • Rozdzielnica główna o mocy 185 kW
  • 3x przetwornice częstotliwości o mocy 55kW
  • Sterownik PLC SIEMENS s7-1200
  • Instalacja kablowa
  • Panel operatorski SIEMENS KTP1000
  • Rozbudowa aplikacji SCADA
  • Rozdzielnica układu przejezdnego
  • Ok 350 zmiennych procesowych
  • 2 tryby sterowania
  • Kilkumiejscowy podgląd online parametrów procesu
  • Instalacja kablowa
  • Archiwizacja danych
  • Synchronizacja pracy napędów

Dyrektor Techniczny

Marcin Kismanowski
tel. +48 58 660 95 96
mob. +48 608 424 003
mk@bibusmenos.pl

Mechanik Serwisu

Łukasz Szymanek
tel. +48 58 660 95 94
serwis@bibusmenos.pl