BIBUS MENOS NOWOŚCI - Dział Techniki Szynowej
Konferencja „Nowoczesne rozwiązania w infrastrukturze i taborze szynowym” - podsumowanie
W dniach 18-19.10.2016r. odbyła się Konferencja „Nowoczesne rozwiązania w infrastrukturze i taborze szynowym”. Konferencja została zorganizowana przez Biuro Handlowe Katowice oraz Dział Techniki Szynowej firmy BIBUS MENOS, który obchodzi w 2016 roku 15-lecie swojej działalności.
Celem spotkania była integracja Klientów z branży szynowej oraz zaprezentowanie potencjału, jakim dysponuje firma BIBUS MENOS. Impreza była pierwszym etapem realizacji planów rozwoju Działu Techniki Szynowej w najbliższych latach. Nasza firma planuje powiększyć zakres oferowanych produktów związanych z infrastrukturą i taborem szynowym oraz wejść na nowe rynki. Oczywistym wyborem jest tutaj rynek kolejowy, jednak nie wykluczamy poszerzenia działalności o branżę morską, koleje linowe oraz inne branże transportowe.
Wydarzenie zostało zorganizowane pod patronatem Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Politechniki Śląskiej. Po uroczystym rozpoczęciu konferencji przez Pana Zbigniewa Gotartowskiego, Prezesa Zarządu BIBUS MENOS oraz Pana Michała Stankiewicza, Dyrektora Handlowego firmy, odbyła się prelekcja otwierająca, którą poprowadził prof. dr hab. inż. Antoni Kalukiewicz, Dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki. Pozostałe prezentacje były prowadzone przez przedstawicieli firm związanych blisko z branżą tramwajową i kolejową oraz przedstawicieli świata nauki.
Konferencja ukazała dokonania Działu Techniki Szynowej. Przedstawiono na niej zrealizowane zadania i projekty w zakresie technologii oferowanej przez naszego dostawcę – firmę Hanning&Kahl, zarówno w ramach dywizji infrastruktury, jak i hamulców. Zaprezentowane zostały również nowości produktowe oraz możliwości ich zastosowania. Przykładem jest oświetlenie LED, czujniki, drzwi do pojazdów szynowych, a także technologie 3D czy możliwości projektowe.
Podczas wydarzenia zaprezentowały się również pozostałe działy firmy BIBUS MENOS, które przedstawiły swoje rozwiązania dla branży szynowej, tj.: Hydraulika Siłowa, Pneumatyka, Drukarki 3D, Mechatronika oraz Automatyka.
Impreza, oprócz części teoretycznej, składała się również z części praktycznej, w czasie której odbyła się wycieczka na warsztaty naprawcze Tramwajów Śląskich S.A, gdzie przeprowadzane są naprawy główne hamulców marki Hanning&Kahl. Dodatkową atrakcją dla gości był przejazd tramwajem po trasie specjalnej oraz prezentacja pracy pierwszego systemu sterowania zwrotnic, jaki został zamontowany na Śląsku.
Konferencja, poza walorami integracyjnymi, wzbudziła duże zainteresowanie prezentowanymi rozwiązaniami. Mamy nadzieję, że przy okazji zakończenia następnych inwestycji i projektów Działu Techniki Szynowej, będziemy mieli możliwość ponownego zorganizowania podobnego wydarzenia dla naszych Klientów i będzie ono po raz kolejny okazją do budowania relacji i wymiany cennych doświadczeń między naszymi partnerami biznesowymi.
Zobacz relację z konferencji
System sterowania dla pętli Franowo w Poznaniu
Przeczytaj o stworzonym przez BIBUS MENOS systemie sterowania dla pętli Franowo w Poznaniu, gdzie wdrożyliśmy rozwiązanie Operate&Observe firmy H&K, które jest w pełni skalowalne, podatne na zmiany oraz łatwo przystosowalne do zmieniających się wymagań.
Dyspozytor ma na monitorze podgląd pętli i za pomocą komputera z oprogramowaniem Operate&Observe, realizuje funkcje:
- układania dróg przejazdu dla poszczególnych tramwajów,
- wyznaczania im miejsc postojowych,
- decydowania o czasie wyruszenia na trasę do lub z zajezdni.
Na monitorze komputera odwzorowane są elementy rozmieszczone na pętli, takie jak poszczególne odcinki torów, sygnalizatory, zwrotnice, grzałki, obwody wykrywające pojazdy, bramy i bariery. Aktualny status tych urządzeń jest wyświetlany za pomocą odpowiednich symboli i kolorów. Sygnały do motorniczych o kierunku ustawienia zwrotnicy oraz o czasie startu lub postoju są przekazywane poprzez sygnalizatory LED, STOP/JEDŹ oraz sygnalizatory stanu zwrotnic. Dyspozytor może jednocześnie kontrolować bezkolizyjne przejazdy kilku tramwajów przez pętlę. System umożliwia prawie jednoczesne wprowadzenie do 5 nowych zapytań o trasę, nawet wtedy gdy linia, którą chcemy wybrać jest zajęta. Motorniczy otrzymuje wtedy informację na sygnalizatorze w postaci wyświetlenia się odpowiedniego sygnału. Odblokowanie ustawionej drogi przejazdu następuje po przekroczeniu przez ostatni z pojazdów, w danej chwili okupujących trasę, odpowiedniej strefy detekcji (HSK). W przypadku, gdyby pojazd z jakichkolwiek przyczyn pojechał w złym kierunku, instalacja sygnałowa zostanie wyłączona.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z całością artykułu!