BIBUS MENOS NOWOŚCI - Dział Drukarek 3D
W tym wydaniu:
- Formuła Student - drukowane elementy do bolidu.
Formuła Student
W 2011 roku zespół Cerber Motorsport, wywodzący się z Politechniki Białostockiej, postawił sobie za cel budowę samochodu wyścigowego klasy Formuła Student. Regulamin zawodów stawia przed młodymi inżynierami specyficzne wymagania techniczne, co powoduje, że studenci muszą wykazać się dużą inwencją i kreatywnością.
Jednym z wymogów wystartowania w Formule Student jest zastosowanie za przepustnicą 20-sto-milimetrowej zwężki o okrągłym przekroju, przez którą musi przechodzić całe powietrze potrzebne do pracy silnika.
Pierwsza wersja bolidu: CMS – 01
Po konsultacji z firmą BIBUS MENOS, zespół Cerber zaprojektował kolektor dolotowy, który następnie został wydrukowany w technologii SLS (Selective Laser Sintering) z materiału PA2200. Wykorzystując tą technologię projektanci mieli dużą dowolność w formowaniu kształtu. Możliwe było wykonanie gniazd pod wtryskiwacze, mocowań listwy wtryskowej, żeber wzmacniających oraz gniazd pod czujniki ciśnienia i temperatury w kolektorze dolotowym integralnych z kolektorem. Część została zamontowana w pierwszej wersji bolidu: CMS – 01.
Druga wersja bolidu: CMS – 02
Po pozytywnych testach na hamowni jak i na torze, przy budowie drugiego bolidu (CMS – 02) również wykorzystano modele wykonane w technologii SLS. Ze względu na zastosowanie w nowym pojeździe jednocylindrowego silnika, kształt układu dolotowego uległ zmianie. Silnik jednocylindrowy przy jednym suwie potrzebuje znacznie więcej powietrza niż silnik czterocylindrowy.
Testy przeprowadzone przez zespół Cerber wykazały, iż materiał PA2200 jest odporny na wpływ paliwa i wysokiej temperatury. Z tego względu postanowiono wykonać z niego również zbiornik paliwa. Został on zaprojektowany w taki sposób, aby dopasowywał się do bardzo ograniczonej przestrzeni pojazdu. Są w nim uwzględnione mocowania pod pompę paliwa oraz filtr paliwa. Możliwe było wykonanie króćca do poboru paliwa w najniższym punkcie, przez co całe paliwo mogło być wykorzystane.
Zalety elementów drukowanych
Podsumowując, zastosowanie technologii szybkiego prototypowania (drukowanie 3D), w dotychczas zbudowanych przez zespół Cerber pojazdach, pozwoliło na obniżenie ich masy oraz poprawę osiągów. Do niewątpliwych zalet technologii proponowanej przez BIBUS MENOS należy zaliczyć przede wszystkim możliwość wykonywania elementów o skomplikowanych kształtach oraz wykorzystania materiałów o różnych właściwościach.
Prezentacja bolidu
Zapraszamy do obejrzenia filmu prezentującego bolid na naszym stoisku na targach PLASTPOL 2015.
Certyfikat Złotego Sponsora
Już od 2 lat współpracujemy z Kołem Naukowym Cerber Motorsport.
Zapraszamy również do odwiedzenia strony koła naukowego CERBER http://www.cerbermotorsport.pb.edu.pl/
Paweł Mrugalski | |
Telefon : | +48 61 842 91 27 |
Mobile : | +48 600 259 929 |
pmr@bibusmenos.pl |