BIBUS MENOS NOWOŚCI - Dział Drukarek 3D
![Newsletter - BIBUS MENOS NOWOŚCI - zapraszamy do lektury!](https://www.bibusmenos.pl/fileadmin/_processed_/2/8/csm_Fotolia_57455238_XS_e3ad6cca2a.jpg)
W tym wydaniu:
- Formuła Student - drukowane elementy do bolidu.
Formuła Student
![](https://www.bibusmenos.pl/fileadmin/_processed_/c/7/csm_314_6c2751e413.jpg)
W 2011 roku zespół Cerber Motorsport, wywodzący się z Politechniki Białostockiej, postawił sobie za cel budowę samochodu wyścigowego klasy Formuła Student. Regulamin zawodów stawia przed młodymi inżynierami specyficzne wymagania techniczne, co powoduje, że studenci muszą wykazać się dużą inwencją i kreatywnością.
Jednym z wymogów wystartowania w Formule Student jest zastosowanie za przepustnicą 20-sto-milimetrowej zwężki o okrągłym przekroju, przez którą musi przechodzić całe powietrze potrzebne do pracy silnika.
Pierwsza wersja bolidu: CMS – 01
![](https://www.bibusmenos.pl/fileadmin/_processed_/4/4/csm_sls1_b043b0d5a9.png)
Po konsultacji z firmą BIBUS MENOS, zespół Cerber zaprojektował kolektor dolotowy, który następnie został wydrukowany w technologii SLS (Selective Laser Sintering) z materiału PA2200. Wykorzystując tą technologię projektanci mieli dużą dowolność w formowaniu kształtu. Możliwe było wykonanie gniazd pod wtryskiwacze, mocowań listwy wtryskowej, żeber wzmacniających oraz gniazd pod czujniki ciśnienia i temperatury w kolektorze dolotowym integralnych z kolektorem. Część została zamontowana w pierwszej wersji bolidu: CMS – 01.
Druga wersja bolidu: CMS – 02
Po pozytywnych testach na hamowni jak i na torze, przy budowie drugiego bolidu (CMS – 02) również wykorzystano modele wykonane w technologii SLS. Ze względu na zastosowanie w nowym pojeździe jednocylindrowego silnika, kształt układu dolotowego uległ zmianie. Silnik jednocylindrowy przy jednym suwie potrzebuje znacznie więcej powietrza niż silnik czterocylindrowy.
![](https://www.bibusmenos.pl/fileadmin/_processed_/7/f/csm_SLS2_ff248ca4bf.png)
![](https://www.bibusmenos.pl/fileadmin/_processed_/1/f/csm_SLS3_2c41300647.png)
Testy przeprowadzone przez zespół Cerber wykazały, iż materiał PA2200 jest odporny na wpływ paliwa i wysokiej temperatury. Z tego względu postanowiono wykonać z niego również zbiornik paliwa. Został on zaprojektowany w taki sposób, aby dopasowywał się do bardzo ograniczonej przestrzeni pojazdu. Są w nim uwzględnione mocowania pod pompę paliwa oraz filtr paliwa. Możliwe było wykonanie króćca do poboru paliwa w najniższym punkcie, przez co całe paliwo mogło być wykorzystane.
Zalety elementów drukowanych
![](https://www.bibusmenos.pl/fileadmin/_processed_/5/f/csm_310_ecacd23935.jpg)
Podsumowując, zastosowanie technologii szybkiego prototypowania (drukowanie 3D), w dotychczas zbudowanych przez zespół Cerber pojazdach, pozwoliło na obniżenie ich masy oraz poprawę osiągów. Do niewątpliwych zalet technologii proponowanej przez BIBUS MENOS należy zaliczyć przede wszystkim możliwość wykonywania elementów o skomplikowanych kształtach oraz wykorzystania materiałów o różnych właściwościach.
Prezentacja bolidu
Zapraszamy do obejrzenia filmu prezentującego bolid na naszym stoisku na targach PLASTPOL 2015.
Certyfikat Złotego Sponsora
Już od 2 lat współpracujemy z Kołem Naukowym Cerber Motorsport.
![](https://www.bibusmenos.pl/fileadmin/_processed_/3/7/csm_certyfikat_i_foto_c537d538ad.jpg)
Zapraszamy również do odwiedzenia strony koła naukowego CERBER http://www.cerbermotorsport.pb.edu.pl/
Paweł Mrugalski | |
Telefon : | +48 61 842 91 27 |
Mobile : | +48 600 259 929 |
pmr@bibusmenos.pl |